Типи роз’ємів зарядки для електромобілів: все, що потрібно знати

Електрокари стають дедалі популярнішими у всьому світі, і питання зарядки є одним із ключових для їх власників. Попри спроби стандартизації зарядної інфраструктури, наразі існують різні роз’єми для зарядки електромобілів. Це суттєво ускладнює процес зарядки в різних країнах або на різних станціях.

Правильний вибір роз’єму впливає на зручність використання, швидкість зарядки та доступність зарядних станцій. У деяких випадках можуть знадобитися адаптери для сумісності між стандартами. Це особливо актуально для власників авто, імпортованих зі Штатів або китайських електромобілів.

Що таке зарядний роз’єм?

Зарядний роз’єм – це елемент системи зарядки електромобіля, що забезпечує фізичне з’єднання між автомобілем та зарядною станцією. Через роз’єм передається електроенергія, що наповнює акумулятор та дозволяє електромобілю рухатися.

Від типу зарядного роз’єму залежить:

  • яка зарядна станція підходить для авто;
  • як швидко заряджається батарея;
  • як можна заряджати авто в різних країнах без адаптерів.

Алгоритм передачі енергії між станцією та авто приблизно такий:

  1. Фізичне підключення до зарядної станції чи звичайної розетки.
  2. Обмін даними. Система перевіряє сумісність авто.
  3. Передача електроенергії. Зарядна станція або розетка подає струм, що проходить через роз’єм та заряджає акумулятор.
  4. Контроль безпеки. Інтелектуальні системи стежать за рівнем струму, напругою та температурою, щоб запобігти перегріву або перевантаженню.

Види роз’ємів зарядки розрізняють за такими параметрами:

  • інтерфейс;
  • тип струму: AC (перемінний) або DC (постійний);
  • максимальна потужність зарядки – від 3,6 кВт (у звичайній домашній розетці) до 350 кВт та вище (через швидкі зарядки на громадських станціях);
  • підтримка зарядки від трифазної мережі.

Основні роз’єми для зарядки електромобілів

Аналізуючи які існують типи роз’ємів, що пропонуються виробниками авто зі всього світу, можна виділити 6-8 найпоширеніших варіантів. Розглянемо їх окремо, з урахуванням особливостей, поширеності та унікальних функцій.

Type 1

Роз’єм, що більше поширений в США та Японії. Підходить під зарядний пристрій Type 1. Для використання з іншими варіантами потрібні адаптери. Головні характеристики:

  • підтримка зарядки змінним струмом;
  • потужність до 7,4 кВт;
  • підтримка тільки однофазної зарядки;
  • 5 контактів (фаза, нейтраль, заземлення, два сигнальні контакти).

Використовується переважно для повільної зарядки вдома або на громадських AC-станціях з відповідними можливостями.

Зарядний пристрій Type 1 підтримують такі моделі авто:

  • Nissan Leaf (перші покоління);
  • Mitsubishi Outlander PHEV;
  • Chevrolet Volt;
  • Ford Focus Electric;
  • Toyota Prius Plug-in. 

Type 2

Цей варіант, що має другу назву Mennekes. Основний стандарт зарядки в Європі. Type 2 зарядка відрізняється такими особливостями:

  • підходить для змінного струму;
  • підтримка однофазної (до 7,4 кВт) та трифазної зарядки;
  • 7 контактів: три фази, нейтраль, заземлення, два сигнальні контакти;
  • сумісність з більшістю зарядних станцій.

Type 2 швидкість зарядки має залежну від мережі, що використовується:

  • у випадку однофазної зарядки з потужністю 7,4 кВт час варіюється в межах 10-12 годин;
  • за трифазної зарядки з потужністю до 22 кВт становить від 4 до 6 годин.

Type 2 зарядка максимально розповсюджена в Європі. Це обумовлено тим, що ще на початку розвитку електрокарів як загального виду транспорту було запроваджено уніфікований підхід. На цей стандарт також розраховані майже всі громадські зарядки для електромобілів в Україні.

CCS (Combined Charging System)

CCS Combo — це універсальні роз’єми, що дають змогу заряджати авто від змінного та постійного струму. Ці види роз’ємів зарядки, своєю чергою поділяються на:

  • CCS 1. Поєднує Type 1 з додатковим контактом для DC зарядки та використовується переважно в США.
  • CCS Combo 2. Оснащений Type 2 та роз’ємом для постійного струму.

Максимальна потужність — до 350 кВт при постійному струмі. Це дає можливість заряджати авто до 80% за 20-40 хвилин. CCS Combo 2 — теж досить розповсюджений стандарт зарядки для електромобілів в Україні в різних мережах громадських станцій. Серед автомобілів, що підтримують CCS:

  • Tesla Model 3/Y (в європейській версії використовується CCS2);
  • Porsche Taycan;
  • Audi e-tron GT;
  • Hyundai Ioniq 5;
  • Ford Mustang Mach-E.

CHAdeMO

 

Стандарт, розроблений в Японії для швидкої зарядки постійним струмом. CHAdeMO зарядка поширена, безпосередньо, на батьківщині створення, а також в США та деяких країнах Європи. В Україні також можна знайти громадські зарядні станції, розраховані на цей стандарт.

CHAdeMO зарядка з підключенням до мережі постійного струму забезпечує 80% заряду авто приблизно за годину. Майбутнє та перспективи використання цього стандарту напряму залежать від виробників електрокарів. Станом на сьогодні цей роз’єм використовується у таких моделях авто:

  • Nissan Leaf;
  • Mitsubishi Outlander PHEV;
  • Lexus UX 300e.

Tesla Supercharger

Унікальний роз’єм, створений компанією Тесла. Цікаво те, що виробник розробив власний конектор з огляду на відсутність єдиного стандарту для електрокарів на момент створення авто. Серед особливостей роз’єму:

  • підходить для мереж AC/DC;
  • використовується в мережі власних зарядних станцій Tesla Supercharger;
  • особливо поширений в Штатах, нові моделі, призначені для європейського ринку вже переведено на стандарт CCS2;
  • підтримує зарядку до 250 кВт (DC).

У випадку моделей авто виробника Tesla користувачам потрібно проявити пильність. Адже імпортовані з США моделі потребують адаптерів для зарядки на європейських станціях. 

GB/T

Китайський стандарт зарядки. Залежно від модифікації може бути розрахований на постійний та змінний струм. Потужність зарядки до 350 кВт в мережі DC. 

У Китаї діють жорсткі регулювання щодо стандартів зарядки. GB/T роз’єми використовують всі виробники китайських електрокарів. На території України діють громадські зарядні станції, оснащені цим типом коннектора. Проте для зручності та мобільності варто придбати адаптер до більш поширених роз’ємів.

Порівняння типів роз’ємів

Порівнювати різні стандарти зарядок для електромобілів можна за декількома критеріями. Розберемо найголовніші з них.

Потужність зарядки (AC vs. DC)

Тип роз’єму AC Потужність DC Потужність
Type 1 До 7,4 кВт Не підтримує
Type 2 До 22 кВт Не підтримує
CCS1/CCS2 До 22 кВт До 350 кВт
CHAdeMO Не підтримує До 100 кВт
Tesla Supercharger Не підтримує До 250 кВт
GB/T До 22 кВт До 350 кВт

Відповідно до потужності варіюється і швидкість зарядки електромобілів.

Сумісність з різними марками авто

Виробники електрокарів час від часу змінюють власні пропозиції відносно типів роз’ємів, якими комплектуються їхні авто. Проте узагальнено можна виділити такі загальні вподобання:

  • Type 1. Nissan, Mitsubishi, Ford (старі моделі).
  • Type 2. Tesla (Європа), Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes.
  • CCS1. Ford, Volkswagen, Hyundai (США).
  • CCS2. Tesla (Європа), Porsche, Hyundai, BMW, Audi.
  • CHAdeMO. Nissan, Mitsubishi, Lexus.
  • Tesla Supercharger. Tesla.
  • GB/T. BYD, NIO, XPeng та інші китайські бренди електрокарів.

Переваги, недоліки та географічне поширення стандартів

Тип роз’єму Переваги Недоліки Найпоширеніший стандарт
Type 1 компактність менша швидкість США
Type 2 універсальність складніша інфраструктура Європа
CCS1 висока швидкість дорожче обладнання США
CCS2 Європа
CHAdeMO надійність обмежена популярність Японія
Tesla Supercharger висока швидкість обмежене поширення США
GB/T висока потужність обмежене поширення Китай

Звісно, це не означає, що в країнах поза межами максимального поширення не існує зарядних станцій, оснащених тими чи іншими варіантами конекторів. Проте, купуючи авто, варто пересвідчитися в доступності заправок. Або купити необхідний тип адаптера, а краще — декілька варіантів для різних типів роз’єму.

Замість висновку

Роз’єми зарядки для електромобілів – це ключовий фактор, який визначає, наскільки зручно, швидко та безпроблемно можна заряджати електрокар у повсякденному житті та під час подорожей. Обирати правильний роз’єм варто з урахуванням:

  • моделі електромобіля та адаптації під конкретний регіон;
  • доступності зарядних станцій;
  • швидкості зарядки.

Варто розуміти, що сьогодні існують тенденції щодо уніфікації стандартів. Кандидатом на звання глобального стандарту наразі є CCS. Водночас з тим, CHAdeMO поступово втрачає позиції, а GB/T залишається головним для Китаю.

Вирішити питання сумісності та забезпечити безперешкодну можливість зарядки власникам електрокарів допомагають адаптери. Завдяки наявності декількох перехідників можна:

  • заряджатися на більшій кількості станцій;
  • подорожувати без обмежень;
  • використовувати різні типи струму;
  • економити час та гроші, уникаючи черг чи потреби у встановленні додаткового зарядного обладнання.

Якісні адаптери від інтернет-магазину ECharger гарантують користувачам гнучкість, зручність та мобільність з повним контролем процесу зарядки електромобіля.