Подорож Європою на китайському електромобілі: які перехідники для зарядки обрати

Сьогодні дедалі більше українців звертають увагу на китайські електрокари. Причина такого підходу доволі проста. “Китайці” значно доступніші за європейські чи американські аналоги. І при цьому пропонують цілком конкурентні характеристики. Від запасу ходу в 300-500 км до сучасних акумуляторів, різноманіття опцій та навіть функції автопілота. 

Здавалося б, ідеальний варіант. Проте тут є своя родзинка і водночас проблема китайських моделей — власний стандарт роз’єму. Тож сумісність зарядної станції під загрозою і користувачам обов’язково потрібні перехідники для китайських електромобілів.

Розберемося докладніше, що потрібно для зарядки в різних країнах. Розглянемо які бувають стандарти, який перехідник взяти в Європу, та як скласти власний набір адаптерів для подорожі, щоб завжди мати доступ до зарядки. 

Чому в Європі потрібен перехідник на зарядку китайського авто?

В європейських країнах основними стандартами є:

  • Type 2 (Mennekes) для змінного струму (AC);
  • CCS Combo 2 для швидкісної зарядки постійним струмом (DC).

 

Саме такими коннекторами обладнано більшість зарядних станцій від Польщі до Португалії. Вибір єдиного стандарту зарядки не був випадковим. Європейські автовиробники та регулятори ще на початку ери електрокарів об’єднали зусилля, щоб створити уніфіковану систему. В результаті це спростило життя місцевим власникам та сприяло розвитку інфраструктури. Ключову роль тут відіграли великі автоконцерни, зокрема, Volkswagen, BMW, Audi та Mercedes, які активно впроваджували CCS Combo 2 у власні моделі, а також інвестували в розвиток зарядної інфраструктури. А у 2013 році Європейська комісія офіційно визнала роз’єм Type 2 та його розширення CCS Combo 2 єдиним стандартом для зарядки електромобілів у ЄС. Звісно, це не означає, що в мережах зарядних станцій відсутні інші типи роз’ємів. Проте вони зустрічаються рідше. 

Щодо китайських електромобілів, то тут ситуація схожа та навіть дещо більш жорстка. В Піднебесній єдиним стандартом на офіційному рівні є GB/T. Ним обладнуються абсолютно всі китайські електромобілі. Тож власники, наприклад, BYD, XPeng, MG чи NIO стикаються з тим, що не можуть напряму підключитися до зарядних станцій європейської мережі. Перехідники для китайських електромобілів в такому випадку — обов’язкова умова. Але який саме обрати перехідник CHAdeMO GBT DC, Type 2 GBT чи CCS2 GBT DC? Розбираємося.

Особливості європейської мережі та основні типи адаптерів для неї

Європа сьогодні має одну з найбільш розвинених мереж зарядних станцій у світі. Точки підзарядки можна знайти не лише у великих містах чи невеликих селищах, а й уздовж ключових трас та автомагістралей. Завдяки цьому подорожувати на електромобілі тут максимально зручно. Практично в будь-якому регіоні можна знайти зарядку без довгих пошуків та зайвого стресу.

Окрім базових європейських стандартів Type 2 та CCS Combo 2 є точки живлення, обладнані іншими роз’ємами. Зокрема, старим японським CHAdeMO. В деяких місцях навіть є зарядки з портами GB/T, сумісними з китайськими електрокарами. Однак це скоріше виняток із правил. Розраховувати на подібну удачу точно не варто. Адже можна залишитися без живлення у найважливіший момент. Тому обираємо перехідник на зарядку. Серед варіантів:

  • Перехідник Type 2 GBT. Золотий стандарт та must have водія при подорожі Європою на китайському електрокарі. Завдяки цьому адаптеру забезпечується повільна зарядка змінним струмом. Для швидкісної зарядки електромобіля варто розглянути варіант CCS Combo 2 GBT.
  • Адаптер CHAdeMO GBT. Цей варіант дозволяє заряджатися від старих, але досі поширених швидкісних станцій CHAdeMO. У Японії цей стандарт основний, а в Європі зустрічається найчастіше у Франції, Іспанії та Португалії. Тож для цих країн перехідник CHAdeMO GBT DC стане гарним доповненням до арсеналу.
  • Перехідник CCS Combo 2 GBT DC. Дає змогу приєднатися до європейської мережі швидкісних зарядок.  

Сумісність зарядних станцій в різних країнах Європи

У разі подорожі Європою, перехідники для китайських електромобілів варто обирати з урахуванням особливостей конкретних країн. Зокрема:

  • В Центральній та Східній Європі, а також країнах Балтії мережа наразі розвивається шаленими темпами. Стосується це як звичайних станцій змінного струму, так і швидких варіантів зарядки постійним струмом. Тож
  • Німеччина та Австрія — це взагалі справжній рай для власників електрокарів. Тут багато CCS-станцій, а також достатньо стандартних з роз’ємом Type 2. Варіант CHAdeMO зустрічається досить рідко. Тому для максимального комфорту та гнучкості варто мати як повільний Type 2, так і перехідник CCS2 GBT DC.
  • Франція, Італія та Іспанія. Свого часу у Франції набула широкого розповсюдження мережа зарядних станцій CHAdeMO. Проте потім їх витіснив загальноєвропейський стандарт Type 2, з подальшим розвитком для швидкісної зарядки. Тому адаптер CHAdeMO GBT, звісно, можна взяти для регіональних подорожей. Але значно важливіше мати при собі CCS2 GBT DC. В Іспанії та Португалії ситуація аналогічна. А от італійська ближча до німецької. CHAdeMO майже немає, домінує виключно CCS Combo 2.
  • Країни Скандинавії. Беззаперечним лідером з використання електрокарів є Норвегія. Це позначається й на інфраструктурі. Тут можна знайти буквально всі можливі варіанти підключення — від класичних Type 2 до CCS Combo 2 та навіть старих CHAdeMO. Головний акцент в країні зараз робиться на швидкісних зарядних станціях. Тому перехідник для зарядки CCS2 GBT DC тут практично must-have. Те саме можна сказати про Швецію, Данію та Фінляндію.
  • З Великою Британією та Ірландією ситуація трохи специфічна. Через історичний розвиток тут досить багато CHAdeMO. Проте це стосується старих регіональних мереж. В нових вже активно використовуються CCS Combo 2 та Type 2. Мереж з роз’ємом GB/T на жаль, немає.
  • В Південній Європі та на Балканах мережа електрозарядок ще тільки розбудовується. При чому основна частина спеціалізується саме не Type 2. Швидкісних CCS поки небагато. А в невеликих містечках чи курортних зонах взагалі може бути досить складно знайти станцію. Тому варто придбати перехідник на звичайну побутову розетку (Schuko).

Як зібрати оптимальний набір адаптерів для подорожі?

При плануванні мандрівки Європою варто взяти із собою як мінімум три адаптери для зарядки електрокара:

  • Type 2 GBT;
  • CHAdeMO GBT;
  • перехідник CCS2 GBT DC.

Додатково слід взяти:

  • перехідник на звичайну розетку;
  • подовжувач для випадків віддаленої інфраструктури.

Такий набір закриває до 95% можливих ситуацій у дорозі. Це як аптечка: краще мати все потрібне й не використати, ніж застрягнути в дорозі в чужій країні без потрібного обладнання.